1. Umiritev in uvodna molitev
Ustavim se in se počasi umirim. Naredim znamenje križa in se tako še globlje zavem Božje navzočnosti v sebi in v vsem, kar me obdaja. Prosim za milost Svetega Duha, za dar ganjenosti nad Božjo besedo, ki jo smem sedaj brati, jo poslušati, premišljevati in ji dopustiti, da v meni izoblikuje Kristusa (Gal 4,19), da bom postal usmiljen kot je Nebeški Oče (Lk 6,36). To ga prosim s svojimi besedami ali s predlaganimi:
Gospod je blizu, nam sporoča advent. Razlog za veselje, upanje! Gospod, odpri moje srce tvoji ljubezni, ognju Svetega Duha, da se spreobrnem in to ljubezen širim vsem.
Prosim za milost, da bi zmogel in znal poslušati od zunaj in od znotraj. Od zunaj besede, ki jih berem, od znotraj občutke in vzgibe, ki se ob tem prebujajo. Začnem počasi prebirati evangeljski odlomek. Besedo za besedo. Vrstico za vrstico. Zrem njega, ki mi to govori.
2. Branje − poslušanje: Evangelij po Luku 3,10-18
10 Množice pa so ga spraševale: »Kaj naj torej storimo?« 11 Odgovarjal jim je: »Kdor ima dve suknji, naj ju deli s tistim, ki nima nobene, in kdor ima živež, naj stori enako.« 12 Tudi cestninarji so se prišli krstit, in so mu rekli: »Učitelj, kaj naj storimo?« 13 Odvrnil jim je: »Ne terjajte nič več, kakor vam je ukazano.« 14 Spraševali so ga tudi vojaki: »In mi, kaj naj storimo?« Rekel jim je: »Ne bodite do nikogar nasilni in nikogar ne trpinčite, ampak bodite zadovoljni s svojo plačo.«
15 Ker pa je ljudstvo živelo v pričakovanju in so se v srcu vsi spraševali o Janezu, če ni morda on Mesija, 16 je Janez vsem odgovoril: »Jaz vas krščujem v vodi, pride pa močnejši od mene, kateremu nisem vreden odvezati jermenov njegovih sandal; on vas bo krstil v Svetem Duhu in ognju. 17 Velnico ima v roki, da bo počistil svoje mlatišče in spravil žito v svojo kaščo, pleve pa sežgal z neugasljivim ognjem.« 18 Tako je torej še z mnogimi drugimi opomini oznanjal ljudem dobro novico.
3. Meditacija – premišljevanje
O slišani Božji besedi sedaj premišljujem. Gledam Jezusa in druge osebe v odlomku. Gledam, kako se Božja beseda dotika mojih misli in občutij, kako mi razodeva Boga ter mene in druge v njem. V pomoč so mi lahko tudi naslednje misli ali vprašanja:
− V drobnih dejanjih in gestah prepoznamo ljubezen. Kje mi jo Bog izkazuje te dni?
− Kaj se lahko zgodi, če živim v spoštovanju človekovega dostojanstva?
− Kako se še lahko zbližam s Kristusom v času adventa?
4. Če želim, preberem še to razlago evangeljskega odlomka, drugače pa grem naprej v osebno molitev
Luka omenja zlasti dve skupini, ki sta prišli k Janezu Krstniku po duhovno obnovo − cestninarje in judovske vojake, ki so pripadali rimski oblasti. Obe skupini so judovske oblasti obravnavale kot duhovno neprimerne in nečiste ter jih izobčile iz svoje srede. Janez jih je sprejel z odprtimi rokami in vso množico ljudi, ki so prišli, da bi slišali “dobro novico” in se dali krstiti v znamenje spreobrnjenja.
Janezovo sporočilo o obnovi in kesanju je bilo zelo praktično. Ljudem je povedal tri stvari: Prvič, vsak Božji privrženec mora to, kar ima (svoje osebne dobrine in sredstva), deliti s svojimi bližnjimi, zlasti s tistimi, ki jim primanjkuje osnovnih življenjskih potrebščin. Spoznal je, da je to ključna dolžnost vsakega posameznika in zunanji izraz velike zapovedi ljubiti bližnjega kakor samega sebe (3 Mz 19,18).
Drugič, Janez je poudaril sveto dolžnost, da vsakemu človeku damo, kar mu po pravici pripada, saj Bog zapoveduje, da je treba z vsakomer ravnati spoštljivo. Pobiralci davkov ne smejo prisiliti ljudi, da bi ti plačali več, kot morajo. (Cestninarji so si s previsokimi dajatvami od ljudi pogosto ustvarili velik dobiček.) Vojakom je naročil, naj ne zlorabljajo svoje avtoritete ali moči, da bi ljudi prisilili dati več, kot je bilo upravičeno. (Neredko so vojaki zlorabljali svoj položaj in silili ljudi, da so jim nosili težko opremo ali jim odvzeli stvari.) Janez jim ni rekel, naj opustijo svoj poklic, ampak naj bodo dobri, pošteni in spoštljivi vojaki.
In tretjič, Janez je svoje poslušalce spodbujal, naj bodo zadovoljni s tem, kar imajo, in naj se izogibajo poželenju (neupravičeni želji ali pridobivanju) tistega, kar pripada drugim. V bistvu je pozval ljudi, naj se vrnejo k Bogu in hodijo po njegovi poti ljubezni in pravičnosti.
Z Janezom Krstnikom je tako Sveti Duh začel človeškemu rodu vračati “Božjo podobo” in tako napovedal, kaj bo doseženo po Jezusu Kristusu in v njem.
Janezov krst je bil namenjen kesanju − odvrnitvi od greha in sprejetju novega načina življenja v skladu z Božjo besedo. Napovedal je, da bo Mesija “krščeval s Svetim Duhom in z ognjem”. Ogenj je bil v svetopisemskih časih povezan z Bogom in njegovim delovanjem v svetu in v življenju njegovega ljudstva. Bog je svojo navzočnost včasih izkazoval z uporabo ognja, npr. goreči grm, ko je Bog govoril Mojzesu (2 Mz 3,2). Podoba ognja je bila uporabljena tudi kot simbol Božje slave (Ez 1,4.13), njegove zaščitniške navzočnosti (2 Kr 6,17) in njegove svetosti (5 Mz 4,24).
V Novi zavezi je podoba ognja uporabljena tudi za Svetega Duha, ki prihaja, da nas očisti grehov, nas upodobi po Kristusu, usposobi živeti ljubezen in nas naredi svete (Mt 3,11 in Apd 2,3). V nas vzbudi spoštljiv strah pred Bogom in njegovo besedo ter povečuje željo biti z Bogom ter živeti in delovati kot Kristus: »Ljubite se med seboj, kakor sem vas jaz ljubil.« (Jn 15,12).
Naš krst v Jezusu Kristusu z vodo in Duhom povzroči novo rojstvo in vstop v Božje kraljestvo, v katerem živimo kot njegovi ljubljeni sinovi in hčere (Jn 3,5). Jezus nam je pripravljen dati ogenj svojega Duha, da bomo lahko izžarevali ljubezen in veselje evangelija svetu, ki le-to obupno potrebuje. Ne naveličajmo se prositi zanj in sodelovati z njim sredi vsakdanjega življenja.
5. Osebna molitev
V naslednjih trenutkih tišine se o vsem tem osebno pogovorim z Jezusom. Povem mu, kaj mislim, kaj čutim, kaj želim. Ga slavim, se mu zahvalim … Prosim ga za milosti, ki jih potrebujem za …
6. Kontemplacija – tiho bivanje z Bogom
Dopustim, da v meni vse umolkne. Preprosto sem navzoč v Bogu, kakor je on navzoč meni. Morda iz te tišine in molka še bolj zaslutim Božji nagovor in željo, da bi bil vedno z njim in da bi vse delal z njim in v njem …
7. Delovanje
Ko vstopim v osebni odnos z Bogom, me spremeni, naredi bolj ljubečega in spodbudi h konkretnemu delovanju …
8. Zaključna molitev
Zaključim lahko samo s Slava Očetu ali pa s svojimi besedami ali s predlaganimi:
Gospod, hvala za adventni čas, ki me vabi v tvojo bližino in mi vliva zaupanje, da ti si z mano. Še več, pošiljaš mi ogenj Svetega Duha, da lahko zaživim očiščen in v svobodi, v svobodi tvoje ljubezni.
9. Pregled molitvenega premišljevanja ali refleksija. To je čas, ko ozavestim in ubesedim to, kaj se je v meni dogajalo v času molitve. Pri refleksiji mi lahko pomagajo naslednja vprašanja:
Kaj se je dogajalo med molitvijo? Katera čutenja in misli sem lahko zaznal v sebi?
Kaj sem spoznal o Bogu, kaj o njegovem odnosu so mene in drugih ter o mojem do njega in drugih?
Kako sem zaključil svojo molitev? Kaj sem prejel v njej za svoje vsakdanje življenje?
Na koncu si lahko zapišem spoznanja, ugotovitve in uvide. Zapišem si tudi, kje sem imel težave. Tudi te lahko imajo veliko vrednost pri spoznavanju odnosa do Boga do mene in mojega do njega. Lahko mi pomagajo tudi pri tem, da najdem bolj primeren način molitve. Potem se za vse zahvalim troedinemu Bogu.
Ivan Platovnjak DJ in Alenka Oblak